Pomorze – pamiętnik z wakacji

2 czerwca 2019

Znowu w podróży. Stres, bo na tydzień zostawiłam pracę. Jestem nienormalna, wiem. Jadę na Pomorze, do Pucka. Naszym głównym celem są jednak obchody trzydziestolecia pierwszych wolnych wyborów w Gdańsku. Inauguracyjny spacer po molo w Pucku. Czy mi się podoba? Jo, jo – jak mówią Kaszubi. Zwłaszcza, że mieszkamy w uroczym mieszkanku – udostępnionym nam przez mojego chrzestnego.

Pomorze Helskie Fokarium
3 czerwca 2019

Highway to Hel. A wzdłuż niej plaże pełne surferów. Fale w zatoce może i nie są imponujące, ale warunki do wind- i kitesurfingu zdają się być idealne. Miasto Hel to fokarium, port i plaża, a także główna ulica, pełna zabytkowych, rybackich domków. Niestety w większości zasłoniętych przez plastikowe zadaszenia restauracyjnych ogródków. Padła też tradycyjna flądra w przyportowej smażalni. Bardzo smaczna, ale – jakżeby inaczej – horrendalnie droga.

Helskie Fokarium
4 czerwca 2019

Grzegorz Schetyna, Aleksander Kwaśniewski, Bronisław Komorowski, Rafał Dutkiewicz, Katarzyna Lubnauer, Jerzy Stępień, Ireneusz Krzemiński, Adam Michnik, Jerzy Buzek, Michał Wawrykiewicz, Kamila Gasiuk-Pichowicz, Adam Szostkiewicz, Piotr Stasiński, Piotr Jacoń, Aleksandra Dulkiewicz, Małgorzata Łaszcz, Monika Olejnik, Paweł Kowal, Leszek Balcerowicz, Bogdan Lis, Henryk Wujec, Michał Boni, Lech Wałęsa, Rafał Trzaskowski, Hanna Zdanowska, Jacek Jaśkowiak, Donald Tusk – to „celebryci”, których widziałam na żywo, własnymi, zaokularowanymi oczami. Niektórych z baaardzo bliska (z Buzkiem, Lubnauer i Stasińskim mam nawet sweet-focie), innych z baaardzo daleka. A to i tak niewielki odsetek polityków, dawnych opozycjonistów i dziennikarzy, którzy byli obecni w ECS na wspólnych obchodach trzydziestolecia pierwszych wolnych wyborów.

Potem, na Długim Targu, słuchaliśmy przemówień – m.in. Donalda Tuska, który radził nam, by się nie poddawać, ciężko pracować i nikogo nie wykluczać. Tusk ma wielką klasę, jak dla mnie to polityk pokroju Obamy. Niewielu takich jest na świecie i możemy być dumni, że jeden ze światowych przywódców na poziomie wywodzi się z naszego kraju.

Pomorze zwiedzanie Helu
5 czerwca 2019

Dzień odpoczynku na miejscu, w Pucku. Najgorętszy dzień w roku, przynajmniej dotychczas. Nie byłam przygotowana na takie upały. Tutaj sezon dopiero się rozkręca. Dopiero budują całą wakacyjną infrastrukturę – te wszystkie budki z lodami, goframi i zapiekankami. Nie ma tu jeszcze tłumu turystów. Odkryliśmy natomiast bardzo fajną, niewielką manufakturę szkła na rynku, w której w dodatku można się napić bardzo dobrej kawy.

Mewa
6 czerwca 2019

Po dniu przeznaczonym na odpoczynek, przyszedł dzień intensywnego zwiedzania. Rozpoczął się od porannego spaceru po Skwerze Kościuszki w Gdyni. Początkowo panował tam błogi spokój, ale chwilę po naszym przybyciu na Skwer wtoczyły się chmary dzieciaków z wycieczek szkolnych. Trzeba było uciekać.

Przenieśliśmy się na Nabrzeże Francuskie. Tam tłumy turystów nie docierają, chociaż jest to – w moim pojęciu – miejsce daleko bardziej atrakcyjne niż popularny Skwer Kościuszki. Z Nabrzeża Francuskiego odpływał kiedyś słynny transatlantyk Batory. Teraz – w wyremontowanym świeżutko Dworcu Morskim – mieści się Muzeum Emigracji. Prawdopodobnie najlepsze muzeum, w jakim kiedykolwiek byłam. Już sam budynek Dworca Morskiego jest niebywale atrakcyjny jako przykład pięknej, modernistycznej architektury. Cieszy fakt, że został odnowiony w duchu troski o jego architektoniczne i historyczne dziedzictwo.

Łabędzie

W Gdańsku – o wiele bardziej znane Muzeum II Wojny Światowej. To artystyczny i architektoniczny majstersztyk. A jednak Muzeum Emigracji podobało mi się znacznie bardziej. Następnie przenieśliśmy się pod Gdański Teatr Szekspirowski, dokąd wybieraliśmy się na spektakl „Wałęsa w Kolonos” z Jerzym Stuhrem w roli głównej. Szukając miejsca, w którym można by coś zjeść, trafiliśmy do Pyra Baru na ulicy Garbary :D Czy to wciąż Gdańsk, czy Poznań?

Idąc do teatru, towarzyszyła mi obawa, że w mojej żółtej sukience z H&M nie będę wyglądać dość elegancko. Martwiłam się niepotrzebnie, bo absolutna większość ludzi była ubrana zupełnie na luzie. Spektakl należał do obchodów trzydziestolecia pierwszych wolnych wyborów ’89 i okazał się vipowskim wydarzeniem. Pojawili się na nim: Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności Basil Kerski i brat zmarłego Prezydenta Adamowicza, a także pisarz Stefan Chwin. Sam spektakl był utrzymany w konwencji sztuki nowoczesnej. Ogromnie się cieszę, że widziałam Jerzego Stuhra na żywo. Jako pamiątkę z wizyty w teatrze przywożę świetną torbę z napisem:

Szekspirowska lista rzeczy do zrobienia: dźgnąć Hamleta, utopić Ofelię, zdetronizować Ryszarda II, rozdziewiczyć Kate, otruć Romea, oszukać Falstaffa

Hel
7 czerwca 2019

Zawsze uważam, że w każdej, nawet najmniejszej mieścinie znajduje się coś wartego zobaczenia. Także Puck ma sporo do zaoferowania poza plażą i molem. Jest tu piękna, gotycka fara, uroczy rynek i kameralna manufaktura szkła. Manufaktura jest połączona z knajpką, w której przedwczoraj i dziś spędziliśmy trochę czasu. Na piętrze znajduje się wystawa szkła artystycznego. Kupiłam na pamiątkę szklaną świnkę. Po drodze do mieszkania znaleźliśmy stragan, na którym zaopatrzyliśmy się w koszyk kaszubskich truskawek. To był dobry czas.

Maszoperia w Helu
8 czerwca 2019

Pora wracać do domu. Po trasie leży Gniew, więc decydujemy się na małą przerwę w podróży, by przyjrzeć się z bliska słynnemu, krzyżackiemu zamczysku. Uważam, że Krzyżacy mają w polskiej opinii niezasłużenie bardzo czarny PR. Na miejscu okazuje się, że zamek przekształcono w kompleks hotelowy. Rycerskie sale i komnaty wciąż można jednak zwiedzać, na co niestety brakuje nam czasu. Zamek w Gniewie to dobra miejscówka na organizację imprezy typu wesele. Chociaż podczas naszego pobytu właśnie zaczynała się tam stypa.

Kaszubski domek

Zdjęcia zostały zrobione na Helu.

Wszystkie wpisy z tygodnia, który spędziłam na Pomorzu możecie przeczytać tutaj.